EVO 1

ELEKTRONIKA

Csapatunk a Bosch Motorsporttól kapott motorvezérlés mellett sok különféle elektronikával dolgozik. Egyik ilyen feladatunk az elektromos vízpumpa vezérlésének megtervezése és kivitelezése. Egy olyan egyedi vezérlő elektronikát fejlesztettünk ki, amely a motor hőfokától függően változtatja a vízrendszer keringési sebességét, ezzel szabályozva a felmelegedést, illetve a lehűlést. Célunk egy olyan rendszer megvalósítása, ami a motor és a környezet szinte minden paraméterét figyelembe véve szabályozza a hűtést. Ezzel fogyasztás megtakarítást és motor hatásfoknövelést érhetünk el. Kereskedelmi forgalomban kapható online telemetria rendszerek rendkívül költségesek, ezért egy teljesen egyedi rendszer kifejlesztésébe kezdtünk. Három feladatkörre osztható: Mérési adatok összegyűjtése a motorvezérlőtől CAN buszon keresztül, a mért adatok továbbítása vezeték nélküli rendszer segítségével, vételi oldalon a fogadott adatok számítógépen történő valós idejű kijelzése. Az adatok folyamatos figyelése és elemzése általunk fejlesztett számítógépes programmal történik.

HŰTÉS-KENÉS

Hűtés

A rendszer fő elemét egy Davies Craig EWP80 típusú centrifugál szivattyú alkotja, melynek maximális szállítóképessége 80 l/min. A hűtőradiátor egyedi tervezésű, méretei: 200x300x40 mm. A ventilátor maximális szállítóképessége 850 m3/h, átmérője 190 mm. A rendszer egyik legfontosabb eleme az egyedi vezérlő elektronika, amely a motor hőfokától függően változtatja a vízrendszer keringési sebességét, ezzel szabályozva a felmelegedést illetve a lehűlést. Ezzel fogyasztás megtakarítást és motor hatásfoknövelést érhetünk el.

Kenés

Mivel a Formula Student versenysorozat számára fejlesztjük a motorunkat, ezért a kenési rendszer megtervezésekor ennek megfelelően gondolkodtunk. Mivel nagy oldalgyorsulásoknak van kitéve az autó, ezzel egyetemben a motor is, ezért a személygépjárművekben használt nedves karteres kenési rendszer helyett szárazkarteres rendszer mellett döntöttünk. A tartály az Audi R8 olajtartályának mintájára készült, persze hozzáigazítva a motorunkhoz szükséges paraméterekhez. Az olajpumpa egy kereskedelmi forgalomban is kapható mechanikus darab.

MOTORBLOKK

A forgattyúsház egyedi tervezésű, osztott kivitelű, anyaga alumínium ötvözet. Forgácsolással készült a Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Zrt. üzemében, ám a későbbi tervek között szerepel az öntési technológia alkalmazása. Legfontosabb jövőbeli célunk a forgattyúsház könnyítése. Hengerünk a Nemak linzi prototípus üzemében lett leöntve, anyaga alumínium ötvözet. A hengerfurat átmérője 100mm. Főtengelyünk a motorkerékpár motorokhoz hasonlóan osztott kivitelű. Ez okozza, hogy a mechanizmus alapját szolgáló főtengely 3 részből áll. Tervezése során elsőrendű szempont volt a forgó tömegek csökkentése, és ezzel a motor fordulatszám tartományának megnövelése. A maximális fordulatszám eléri a 12000 ford/perc –et. Legyártását és összeszerelését partnercégeink végzik. A tömegkiegyenlítésről gondoskodó wolfram keményfém rudak 10 tonnás nyomással kerülnek a főtengely sonkákban kialakított furatokba. A dugattyú, a hajtórúd, illetve a dugattyú csapszeg nem egyedi tervezésű, ezek Prox versenyalkatrészek.

HENGERFEJ

Az egyedileg tervezett és öntött hengerfejünk a Nemak prototípusgyárában, Linz-ben készült. Anyaga: AlSi7MgCu0,5. A szívó és kipufogó csatorna kialakítása versenysport igényeknek megfelelően történt. 4 szelepes, 2 vezérműtengelyes, csészés DOHC szelepvezérlést alkalmazunk. A vezérlés hajtása lánccal történik. A vezérműtengelyeknél gördülőcsapágyak vannak, mivel ezek tulajdonságai jobbak a siklócsapágyaknál.

LEVEGŐELLÁTÓ

A részleg feladata a motor belépő és kilépő oldali egységeinek tervezése és kivitelezése. Mindkét rendszer esetén a versenyszabályzat és a jármű sajátosságainak figyelembe vétele mellett történő tervezés kiemelten fontos, a tervezés sok részleg együttes munkájaként hozható csak létre. A versenyszabályzat levegőellátó rendszerre vonatkozó korlátozásainak ismerete, és betartása mellet a teljes rendszer tervezése a motorszimulációs részleggel együtt működve, annak kiindulási adatainak meghatározása (csőhossz, átmérő, airbox-térfogat) után a járműben való elhelyezkedését szem előtt tartva történik. A rendszer áramlástani ellenőrzése szimulációs programokkal, illetve áramlástani mérésekkel történik, ezek egyrészt visszaigazolások a szimulációkról, másrészt az elkészült alkatrészek ellenőrzését is lehetővé teszik. A komponensek gyártása részben a gyártó partnereknél, részben a csapaton belül történik szál erősítésű kompozitok használatával. A kipufogó rendszer is a levegőellátó rendszerrel megegyező kiindulással, a motor szimulációs részleg által meghatározott paraméterek és az említett kitételek szem előtt tartása mellet történik. A csapaton belül jól elkülönítve, de szorosan együtt működve dolgozik a szimulációs, tervezési és a kivitelezési részleg. Mindkét rendszer esetén fontos a folyamatos fejlesztés a motorban rejlő potenciál kihasználása érdekében.